Орієнтовні вимоги до виконання письмових
робіт і перевірки зошитів з природничо-математичних дисциплін у 5-11 класах
27.12.2000 №
1/9—529
Міністерству освіти і науки Автономної Республіки Крим,
управлінням освіти і науки обласних. Київської і Севастопольської міських
державних адміністрацій, керівникам навчальних закладів системи загальної
середньої освіти
Зміни у підходах до оцінювання навчальних досягнень учнів
у системі загальної середньої освіти спонукають переглянути вимоги до виконання
письмових робіт та перевірки зошитів з природничо-математичних дисциплін.
1. Види письмових робіт.
Основними видами класних і домашніх письмових робіт з
природничо-математичних дисциплін є:
розв'язування задач і вправ з математики, фізики, хімії,
біології, географії;
оформлення результатів виконання лабораторних, практичних
робіт (відповідно до навчальних програм);
складання таблиць, схем, написання рефератів тощо;
записи результатів спостережень за природними явищами що
здійснюються у процесі вивчення природознавства, біології географії, фізики;
самостійні та контрольні роботи.
2.Кількість тематичних контрольних робіт
2.1 Враховуючи можливості вчителя впродовж вивчення теми,
виявляти рівень засвоєння програмового матеріалу засобами навчальних письмових
робіт і усних відповідей учнів, доцільно проводити таку кількість тематичних
контрольних робіт з математики:
Предмети
|
Кількість тематичних письмових (контрольних) робіт на рік
|
||||||
5 кл.
|
6 кл.
|
7 кл.
|
8 кл.
|
9 кл.
|
10 кл.
|
11 кл.
|
|
Математика
|
13
|
13
|
|||||
Алгебра
|
9
|
8
|
8
|
7
|
6
|
||
Геометрія
|
5
|
7
|
5
|
6
|
8
|
2.2. Тематичне оцінювання з фізики, хімії, біології, географії
проводиться у різних формах по завершенню вивчення навчальної теми або її
частин, згідно з переліком тем для тематичного оцінювання навчальних досягнень
учнів. При цьому одна письмова тематична контрольна робота на семестр є
обов'язковою.
2.3. Для запобігання перевантаження учнів час проведення
тематичних (контрольних) робіт визначається загальношкільним графіком,
складеним заступником директора навчального закладу за погодженням із
вчителями.
Впродовж одного робочого дня учні можуть виконувати
письмову тематичну (контрольну) роботу тільки з однієї дисципліни, а протягом
тижня — не більше ніж з трьох. Під час планування тематичних робіт у кожному
класі необхідно передбачити їх рівномірний розподіл протягом усього семестру,
не допускаючи накопичення письмових (контрольних) робіт наприкінці семестру,
навчального року.
3. Кількість і призначення учнівських зошитів
Для виконання усіх видів письмових робіт потрібно мати
таку кількість зошитів:
з математики:
5—6-класи — два зошити;
7—9-класи — два зошити з алгебри і один геометрії;
10—11-класи — один зошит з алгебри та початків аналізу і
один — для інших видів письмових робіт;
з природознавства, біології та географії — по одному
робочому зошиту для виконання лабораторних, практичних робіт та інших видів
робіт;
з фізики та хімії — по два зошити; один для класних і
домашніх робіт, другий — для лабораторних і практичних робіт, практикуму
(останній зберігається у кабінеті протягом року);
для контрольного тематичного оцінювання з усіх дисциплін
передбачаються окремі зошити чи аркуші, які зберігаються протягом навчального
року в загальноосвітньому навчальному закладі.
4. Порядок перевірки письмових робіт
4.1. Зошити, в яких виконуються навчальні класні і домашні
роботи, перевіряються:
у 5—6-х класах — з математики — один раз на тиждень;
у 7—9-х класах з алгебри та геометрії — один раз на два
тижні;
у 10—11-х класах з математики — двічі на місяць.
4.2. Оцінка за ведення зошитів з математики виставляється
в класний журнал наприкінці вивчення кожної теми.
4.3. Оцінка за ведення зошитів з фізики, хімії, біології
та географії не виставляється.
Заступник міністра В.О.Огнев'ю
Про обсяг і характер домашніх завдань учнів загальноосвітніх навчальних закладів (Лист Міністерства освіти і науки України від 29.10.07 № 1/9-651)
Міністерству
освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних,
Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій
Інститутам
післядипломної педагогічної освіти
Керівникам
загальноосвітніх навчальних закладів
З метою збалансування
навчального навантаження учнів загальноосвітніх навчальних закладів, збереження
їх здоров'я Міністерство освіти і науки України надсилає методичні рекомендації
щодо обсягу і характеру домашніх
завдань.
Звертаємо увагу на те, що
контроль та відповідальність за перевантаження учнів домашніми завданнями
покладається на керівників загальноосвітніх навчальних закладів.
Заступник Міністра В.В.Тесленко
Про обсяг і характер домашніх завдань учнів загальноосвітніх навчальних закладів
Головним завданням сучасної
загальноосвітньої школи є забезпечення умов для розвитку і саморозвитку кожного
учня, що реалізується через оновлення змісту навчальних програм, інноваційних
технологій організації навчально-виховного процесу, в тому числі й організації
домашньої самостійної роботи.
Основною метою домашніх завдань
є: закріплення, поглиблення і розширення знань, набутих учнями на уроці;
підготовка до засвоєння нового матеріалу; формування в дітей уміння самостійно
працювати; розвиток їх пізнавальних інтересів, творчих здібностей тощо.
Ефективність домашніх завдань
визначається дотриманням певних вимог до їх організації:
-
розуміння
учнями поставлених перед ними навчальних завдань;
-
врахування
вікових та індивідуальних особливостей школярів, їх пізнавальних можливостей,
специфіки кожного навчального предмета, складності матеріалу, характеру завдань
та ін.;
-
формування
загальнонавчальних умінь і навичок (уміння правильно розподіляти час,
встановлювати послідовність виконання завдань, виділяти головне,
використовувати попередньо вивчений матеріал, застосовувати наявні знання
тощо).
Раціональна організація
виконання домашніх завдань сприятиме збереженню здоров'я учнів, високого рівня
функціонального стану їх організму протягом дня.
При визначені форм, характеру,
змісту, обсягу домашніх завдань, методів їх організації необхідно враховувати
специфіку навчального предмета, пізнавальні можливості учнів, їх вольові якості
та уподобання тощо.
Домашні завдання можуть бути як
усні, так і письмові; індивідуальні, що заохочують, стимулюють школяра до
навчання, пізнання, розвивають індивідуальні здібності та інтереси дитини;
групові та парні, що направлені на дослідницьку. пошукову, аналітичну роботу,
співпрацю, співдружність тощо; репродуктивного. конструктивно-варіативного та
творчого характеру.
Домашні завдання можна
диференціювати в залежності від підготовки учнів, їх індивідуальних
особливостей сприйняття, пам'яті, мислення, урізноманітнюючи при цьому зміст
домашніх робіт та їх характер.
Згідно з Державними санітарними
правилами і нормами влаштування. утримання загальноосвітніх навчальних закладів
та організації навчально-виховного процесу (ДСанПіН 5.5.2.008-01), у 1-му класі
домашні завдання не задаються. Обсяг домашніх завдань з усіх предметів має бути
таким, щоб витрати часу на їх виконання не перевищували у 2-му класі 45 хв; у 3
класі - 1 години 10 хв; 4 класі - 1 год. 30 хв; у 5-6-му класах - 2,5 години; у
7-9 класах - 3 години; у 10-12 класах - 4 години.
Звертаємо увагу на необхідність
дотримання вимог Державних санітарних правил. При визначенні обсягів домашніх
завдань необхідним є врахування темп) і ритму роботи учнів, навантаження їх
навчальною роботою цього та наступного днів, стану їхнього здоров'я.
Домашні завдання не
рекомендується задавати на канікули, на вихідні та святкові дні.
Добір завдань для домашньої
роботи, інструктаж щодо їх виконання (повний, стислий, конкретний тощо) учитель
продумує завчасно і фіксує в поурочному плані-конспекті уроку.
Домашнє завдання може бути
задано з предметів інваріантної частини навчального плану, з будь-якого розділу
програми, але тоді, коли його доцільність вмотивована.
Успішне виконання учнями
домашніх завдань в значній мірі залежить від співпраці учителя з їхніми
батьками. Важливо переконати батьків у тому, що дотримання оптимального режиму
виконання домашніх завдань, їх посильна допомога і контроль за виконанням
сприятимуть розв'язанню основної мені навчальної домашньої роботи. Вчитель
повинен знайомити батьків з основними програмовими вимогами до навчальних
предметів, усного та писемного мовлення молодших школярів тощо, повідомляти
батьків про результати виконання домашніх завдань.
Місце подачі домашнього завдання
може бути на будь-якому етапі уроку.
Не допускається подача
домашнього завдання під час чи після дзвінка на перерву, після уроків, оскільки
воно в повній мірі не фіксується дітьми; учні позбавлені можливості ставити
запитання; учитель не встигає пояснити суть завдання.
Форми перевірки домашнього
завдання можуть бути різними: фронтальна, індивідуальна, колективна, само-,
взаємоперевірка, творча тощо. Вибір форми контролю залежить від змісту, виду і
мети домашнього завдання.
В.о. директора
департаменту О.В.Єресько
Ващенко Л.С. 486-10-83
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки, молоді та спорту
України
13.04.2011 N 329
Наказ Міністерства освіти
і науки, молоді та спорту
України
13.04.2011 N 329
1.
Ці Критерії визначають
загальні підходи до визначення
рівня навчальних досягнень учнів (вихованців) (далі - учні) у
системі загальної середньої освіти та встановлюють відповідність
між вимогами до знань, умінь і навичок учнів та показником оцінки
в балах відповідно до рівнів навчальних досягнень.
рівня навчальних досягнень учнів (вихованців) (далі - учні) у
системі загальної середньої освіти та встановлюють відповідність
між вимогами до знань, умінь і навичок учнів та показником оцінки
в балах відповідно до рівнів навчальних досягнень.
2.
Ці Критерії реалізуються в
нормах чотирьох рівнів
досягнень: початковий, середній, достатній, високий (додатки 1
та 2).
досягнень: початковий, середній, достатній, високий (додатки 1
та 2).
Перший рівень - початковий.
Відповідь учня (учениці)
фрагментарна, характеризується початковими уявленнями про предмет
вивчення.
фрагментарна, характеризується початковими уявленнями про предмет
вивчення.
Другий рівень - середній. Учень
(учениця) відтворює основний
навчальний матеріал, виконує завдання за зразком, володіє
елементарними вміннями навчальної діяльності.
навчальний матеріал, виконує завдання за зразком, володіє
елементарними вміннями навчальної діяльності.
Третій рівень - достатній.
Учень (учениця) знає
істотні
ознаки понять, явищ, зв'язки між ними, вміє пояснити основні
закономірності, а також самостійно застосовує знання в стандартних
ситуаціях, володіє розумовими операціями (аналізом,
абстрагуванням, узагальненням тощо), вміє робити висновки,
виправляти допущені помилки. Відповідь учня (учениці) правильна,
логічна, обґрунтована, хоча у ній бракує власних суджень.
ознаки понять, явищ, зв'язки між ними, вміє пояснити основні
закономірності, а також самостійно застосовує знання в стандартних
ситуаціях, володіє розумовими операціями (аналізом,
абстрагуванням, узагальненням тощо), вміє робити висновки,
виправляти допущені помилки. Відповідь учня (учениці) правильна,
логічна, обґрунтована, хоча у ній бракує власних суджень.
Четвертий рівень - високий.
Знання учня (учениці)
є
глибокими, міцними, системними; учень (учениця) вміє застосовувати
їх для виконання творчих завдань, його (її) навчальна діяльність
позначена вмінням самостійно оцінювати різноманітні ситуації,
явища, факти, виявляти і відстоювати особисту позицію.
глибокими, міцними, системними; учень (учениця) вміє застосовувати
їх для виконання творчих завдань, його (її) навчальна діяльність
позначена вмінням самостійно оцінювати різноманітні ситуації,
явища, факти, виявляти і відстоювати особисту позицію.
3.
За цими
Критеріями оцінювання здійснюється
у процесі
повсякденного вивчення результатів навчальної роботи учнів на
уроках і вдома, а також за результатами перевірки навчальних
досягнень учнів: усної, зокрема індивідуальне, групове та
фронтальне опитування; письмової, зокрема самостійні та контрольні
роботи, тестування; графічної, зокрема робота з діаграмами,
графіками, схемами, контурними картами; практичної, зокрема
виконання різних видів експериментальних досліджень та навчальних
проектів, робота з біологічними об'єктами, виготовлення виробів.
повсякденного вивчення результатів навчальної роботи учнів на
уроках і вдома, а також за результатами перевірки навчальних
досягнень учнів: усної, зокрема індивідуальне, групове та
фронтальне опитування; письмової, зокрема самостійні та контрольні
роботи, тестування; графічної, зокрема робота з діаграмами,
графіками, схемами, контурними картами; практичної, зокрема
виконання різних видів експериментальних досліджень та навчальних
проектів, робота з біологічними об'єктами, виготовлення виробів.
рівень володіння розумовими операціями:
вміння аналізувати,
синтезувати, порівнювати, класифікувати, узагальнювати, робити
висновки тощо;
синтезувати, порівнювати, класифікувати, узагальнювати, робити
висновки тощо;
4.
Обов'язковому оцінюванню підлягають навчальні досягнення
учнів з предметів інваріантної складової навчального плану
закладу.
учнів з предметів інваріантної складової навчального плану
закладу.
У
першому класі дається словесна характеристика знань, умінь
і навичок учнів. У наступних класах оцінювання здійснюється за
12-бальною системою (шкалою) і його результати позначаються
цифрами від 1 до 12. За рішенням педагогічної ради навчального
закладу може надаватися словесна характеристика знань, умінь і
навичок учнів другого класу.
і навичок учнів. У наступних класах оцінювання здійснюється за
12-бальною системою (шкалою) і його результати позначаються
цифрами від 1 до 12. За рішенням педагогічної ради навчального
закладу може надаватися словесна характеристика знань, умінь і
навичок учнів другого класу.
У
випадку невідповідності рівня навчальних
досягнень учня
(учениці) цим Критеріям позначається "не атестований".
(учениці) цим Критеріям позначається "не атестований".
Особливості оцінювання
навчальних досягнень дітей
з
особливими освітніми потребами здійснюється відповідно до вимог
чинного законодавства.
особливими освітніми потребами здійснюється відповідно до вимог
чинного законодавства.
5.
Заклад може використовувати інші
системи оцінювання
навчальних досягнень учнів за погодженням з місцевими органами
управління освітою. При цьому оцінки з навчальних предметів за
семестри, рік, результати державної підсумкової атестації
переводяться у бали відповідно до цих Критеріїв.
навчальних досягнень учнів за погодженням з місцевими органами
управління освітою. При цьому оцінки з навчальних предметів за
семестри, рік, результати державної підсумкової атестації
переводяться у бали відповідно до цих Критеріїв.
До
інших систем оцінювання
може відноситися рейтингова
система, яка сприяє формуванню ключових компетентностей і створює
можливості для:
система, яка сприяє формуванню ключових компетентностей і створює
можливості для:
градації значущості балів, які
отримують учні за виконання
різних видів робіт (самостійна робота, підсумкова робота, творча
робота, олімпіади, виставки, конкурси творчих робіт,
науково-дослідні й художні проекти, діяльність в органах
учнівського самоврядування, у соціально-корисних проектах тощо).
різних видів робіт (самостійна робота, підсумкова робота, творча
робота, олімпіади, виставки, конкурси творчих робіт,
науково-дослідні й художні проекти, діяльність в органах
учнівського самоврядування, у соціально-корисних проектах тощо).
З
метою оцінювання індивідуальних досягнень учнів
може бути
використаний метод оцінювання портфоліо.
використаний метод оцінювання портфоліо.
Портфоліо - це накопичувальна система
оцінювання, що
передбачає формування уміння учнів ставити цілі, планувати і
організовувати власну навчальну діяльність; накопичення різних
видів робіт, які засвідчують рух в індивідуальному розвитку;
активну участь в інтеграції кількісних і якісних оцінок;
підвищення ролі самооцінки.
передбачає формування уміння учнів ставити цілі, планувати і
організовувати власну навчальну діяльність; накопичення різних
видів робіт, які засвідчують рух в індивідуальному розвитку;
активну участь в інтеграції кількісних і якісних оцінок;
підвищення ролі самооцінки.
Таке оцінювання передбачає визначення критеріїв для включення
учнівських напрацювань до портфоліо; форми подання матеріалу;
спланованість оцінного процесу; елементи самооцінки з боку учня
тощо.
учнівських напрацювань до портфоліо; форми подання матеріалу;
спланованість оцінного процесу; елементи самооцінки з боку учня
тощо.
Впровадження рейтингової
системи оцінювання та методу
оцінювання - портфоліо здійснюється з урахуванням рекомендацій
МОНмолодьспорту.
оцінювання - портфоліо здійснюється з урахуванням рекомендацій
МОНмолодьспорту.
Додаток 1
до Критеріїв оцінювання
навчальних досягнень учнів
(вихованців) у системі
загальної середньої освіти
до Критеріїв оцінювання
навчальних досягнень учнів
(вихованців) у системі
загальної середньої освіти
Перелік нормативних документів
(оновлено вересень-жовтень 2015 р.)
до 2015-2016 навчального року
для вчителів математики
|
||
№
|
Назва документу
та посилання на нього
|
Примітка
|
1
|
Лист
МОН України від 22.05.2015 № 1/9-253 «Про структуру 2015/2016 навчального
року та навчальні
плани загальноосвітніх навчальних закладів» http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/3998-
|
Вручення
документів учням 9-х класів 8-9 червня, 11-х класів –
28-29 травня
|
2
|
Лист
МОН України від 26.06.2015 № 1/9-305 «Про вивчення
базових дисциплін у загальноосвітніх навчальних закладах у 2015/2016
навчальному році» http://old.mon.gov.ua/ua/about-ministry/normative/4115-
|
|
3
|
Наказ МОН України від 22.07.2015 № 786 «Про
затвердження переліку підручників для учнів 4 та 7 класів загальноосвітніх
навчальних закладів, що можуть друкуватися за кошти державного бюджету» http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/47452/
|
|
4
|
Наказ МОН України від 16.06.2015 № 641 «Про затвердження
Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді, Заходів щодо
реалізації Концепції національно- патріотичного виховання дітей та молоді та
методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання дітей та
молоді в загальноосвітніх навчальних закладах» http://old.mon.gov.ua/ru/about-ministry/normative/4068-
|
|
5
|
Рішення
колегії МОН України (пр.
№ 6/6-20 від 03.07.2015) «Про
проведення в 2016 році зовнішнього незалежного оцінювання результатів
навчання» http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/47375/
|
ЗНО: з української
мови і літератури, історії України, математики, біології, геог- рафії,
фізики, хімії, англійської, іспанської, німецької, російської, французької
мов з 01.06. до 30.06.2016
ДПА: з української мови
і літератури (базовий рівень – українська мова), однієї з іноземних мов, а
також із математики або історії України з 16.05. до 30.06.2016р.
|
6
|
Лист МОН України від 10.08.2015 № 1/9-380 «Щодо
методичних рекомендацій для учнів 4-х та 7-х класів загальноосвітніх
навчальних закладів» http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/47595/
|
|
7
|
Основні орієнтири розвитку системи освіти
Запорізької області у 2015-2016 навчальному році: методичні рекомендації КЗ
«ЗОІППО». Частина IV. Природничо-математична освіта, стор 73-107. https://drive.google.com/file/d/0B_Z06WoGmmFRdGwyY3dPZ2gzb3c/view
|
Очень хорошая и полезная статья Скляровой И.А.
«Методичні рекомендації щодо викладання математики у 2015-2016 н.р.»
|
8
|
Лист
МОН № 1/9-422 від 04.09.2015 р. «Про переліки навчальної літератури,
що має відповідний гриф Міністерства освіти і науки України, для використання
у загальноосвітніх навчальних закладах у 2015/2016 навчальному році»
|
|
9
|
Наказ
МОН № 940 від 16.09.2015 р. «Про проведення державної підсумкової атестації учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти у 2015/2016 навчальному році»
|
|
10
|
Наказ МОН № 1050 від
08.10.2015 р. «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 16 вересня 2015 року № 940»
|
|
11
|
Наказ МОН № 923 від 14.09.2015 р. «Деякі
питання проведення в 2016 році зовнішнього незалежного оцінювання результатів
навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти» (Iз
змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 1078 від
13.10.2015) http://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/48203/
|
|
12
|
Наказ
МОН № 1085 від 15.10.2015 р. «Про затвердження Умов прийому
на навчання до вищих навчальних закладів України в 2016 році»
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар